У одному з українських міст таксі зможе функціонувати під час комендантської години: обласна державна адміністрація надала таку можливість.
У Львові планують запустити пілотний проєкт, який дозволить Bolt та Uklon працювати під час комендантської години, що покликане полегшити нічні поїздки для громадян у крайніх випадках. Однак дозвіл лише для окремих сервісів викликає критику через можливе порушення конкурентного середовища та рівності умов для бізнесу.
Про це повідомили у Львівській ОДА під час брифінгу. За словами керівника апарату Львівської ОДА Тараса Греня, для водіїв Bolt та Uklon, що працюватимуть у нічний час, обов'язковою умовою буде наявність перепустки та військово-облікових документів.
Отримати ці перепустки можна в комендатурі, де також проходитиме їх затвердження для участі в проєкті. Це нововведення не вимагає наявності перепустки для пасажирів, які користуються таксі в екстрених випадках. Планується, що пілотний проєкт буде остаточно узгоджений до кінця цього тижня, після чого він офіційно вступить у силу.
Після оголошення нової ініціативи у Львові, Українська асоціація таксомоторних перевізників висловила занепокоєння щодо можливої деформації ринкової конкуренції. Голова асоціації Андрій Антонюк підкреслив, що надання дозволів лише компаніям Bolt і Uklon може призвести до порушення конкурентного середовища, оскільки інші таксі будуть змушені дотримуватися загальних обмежень. Він також звернув увагу на потенційні ризики корупції, якщо діяльність під час комендантської години буде дозволена лише обраним компаніям.
Антонюк підкреслив, що якщо держава визнає таксі стратегічною галуззю, то можливість нічної роботи мають отримати всі ліцензовані перевізники. З боку асоціації також було поставлено питання щодо безпеки, зокрема хто перевірятиме водіїв, як буде контролюватися дотримання порядку, і чому подібний дозвіл може бути наданий тільки окремим компаніям.
Обговорення щодо таксі в умовах комендантської години співпали з першим читанням законопроєкту №10195, ухваленого Верховною Радою України. Цей законопроєкт передбачає введення адміністративної відповідальності для фізичних осіб і підприємств за порушення правил комендантської години. Встановлення штрафів за ці правопорушення підкреслює важливість дотримання обмежень на пересування вночі для всіх учасників дорожнього руху, при цьому винятки повинні бути обґрунтованими і чітко визначеними.
Представники бізнес-середовища та суспільства висловлюють побоювання, що надання дозволу на діяльність компаніям Bolt та Uklon може стати початком нової практики. Деякі фахівці вважають, що вихід автомобілів на дороги в нічний час може мати певні вигоди, зокрема в питаннях доставки ліків або евакуації людей, однак усі учасники ринку мають діяти за єдиними умовами.
Ще одним важливим аспектом функціонування Bolt та Uklon є податкова політика. Відповідно до українського законодавства, водії та компанії зобов'язані подавати звіти та сплачувати податки, включаючи податок на доходи та військовий збір. Однак на українському таксомоторному ринку, де багато компаній оперують без ліцензій, Uklon, Bolt і Uber значно знижують свої витрати, не оформлюючи ліцензій для водіїв, що викликає незадоволення з боку традиційних таксопарків. Дослідження OBOZ.UA виявило, що Uklon і Bolt часто не реєструють своїх водіїв офіційно та уникають сплати податків, оскільки їхня діяльність класифікується як послуги IT-компаній.
Зокрема, в Міністерстві фінансів раніше зазначали, що служби таксі повинні надавати річну декларацію про доходи своїх водіїв. Проте на практиці ці вимоги виконуються досить рідко. Це питання стає особливо актуальним в умовах комендантської години, коли обов'язкове ліцензування для перевезення пасажирів повинно відігравати важливу роль у забезпеченні рівних умов для всіх учасників ринку.
Як повідомляв OBOZ.UA раніше, у соцмережах вибухнуло активне обговорення через ситуацію зі знижкою на поїздку в Uklon, коли дві машини мали однакову вартість, хоча одна із замовлених поїздок включала знижку. У компанії пояснили, що це результат динамічного ціноутворення, і запевнили, що штучного завищення цін не відбувається.