Як інфлюенсерки формують уявлення про ідеальну домогосподарку
Нара Сміт перебуває на кухні в елегантній червоній вечірній сукні, прикрашеній яскравими паєтками, і займається приготуванням вечері для свого чоловіка та трьох дітей. Її 23-річна зачіска виглядає бездоганно, а макіяж і зовсім ідеальний, як це зазвичай буває у її відео на TikTok та Instagram.
Сміт обирає стильний одяг навіть під час приготування домашніх напоїв, таких як Coca-Cola, мюслі або шоколадний крем. Ця американська блогерка, яка поєднує в собі південноафриканське та німецьке коріння, стала частиною зростаючого руху "Tradwife" (традиційна жінка-домогосподарка) на TikTok. Цей рух просуває традиційні гендерні ролі через численні відео на теми кулінарії та виховання дітей. За її діяльністю щодня спостерігають понад дев'ять мільйонів підписників.
Не кожна "домогосподарка" має таку унікальну презентацію, як Нара Сміт. Наприклад, 34-річна Ганна Нілмен, яка в минулому була балериною та моделлю, тепер ділиться своїм життям на фермі в Юті через TikTok. Вона демонструє, як займається веденням домашнього господарства: доїть корів, вирощує овочі та виховує разом з чоловіком вісьмох дітей. У мережі її знають під ніком ballerinafarm (Балеринська ферма). Ганна має майже десять мільйонів підписників і стала символом руху Tradwife, який популяризує ідеали жіночого щастя в домашньому уюті, натхненні стилем 1950-х років.
Тренд "домогосподарки" набирає популярності в соціальних мережах вже близько шести років. Дехто вважає, що це пов'язано з антифеміністичним, мізогіністським форумом під назвою "Червона пігулка" на платформі "Reddit", який приваблює чоловіків, що відчувають утиски своєї маскулінності і прагнуть традиційних гендерних ролей. Вживання червоної пігулки - відома сцена з голлівудської кінострічки "Матриця", коли кожен, хто вживає червону пігулку, дізнається правду про навколишній світ.
Образ "домогосподарки" уособлює ідеал класичної родини 1950-х років. На сьогоднішній день це сприйняття стало ностальгічною ілюзією, зазначає Ліза Вейд, професорка соціології та викладачка гендерних досліджень в Університеті Тулейн у Новому Орлеані.
У минулому в США більшість родин функціонували як малі підприємства, де обидва партнери активно долучалися до підтримки економічної стабільності домогосподарства, зазначає експертка. "Образ чоловіка-годувальника та жінки-домогосподарки виник у 1950-х роках, але швидко зник, - розповідає вона в інтерв'ю DW. - У 1970-ті роки, через економічні виклики, закріпилася модель родини, де обоє працюють, оскільки стало складніше забезпечити побут лише на одну зарплатню".
Вейд вважає, що цей тренд є спробою вирвати епізод з більш широкого історичного фону, "зосередившись тільки на одному короткому відрізку часу". "У той період заможні білі чоловіки середнього класу мали можливість дозволити своїм дружинам залишатися вдома", - зазначає дослідниця. Проте, за її словами, при цьому абсолютно не враховується економічна ситуація більшості сімей у сучасності.
Повернення до традиційного образу домогосподарки викликає чимало суперечок: у нього є як численні прихильники, так і критики. Дехто захоплюється вибором блогерок, які демонструють себе як жінки, присвячені родинним цінностям. Інші ж вважають, що такі жінки відображають архаїчні гендерні стереотипи і обмежують себе в рамках домашнього вогнища.
Ще дехто переконаний, що зображений спосіб життя є нереальним і недосяжним для більшості людей. Професія інфлюенсерки, мовляв, - це теж робота на повний робочий день, якщо хочеш бути успішною і заробляти гроші.
Деякі люди задумуються, чи не є популяризація образу ідилічної домогосподарки елементом культурної війни, що переслідує певні політичні цілі. Соціологиня Вікторія Реш (Viktoria Rösch) вважає, що дискусії навколо "домогосподарок" вписуються в ширшу розмову про гендерні ролі та наше уявлення про суспільне життя. Навіть якщо ці жінки вважають, що політика їх не торкається, спосіб, яким вони презентують традиційні гендерні ролі, робить їх корисними інструментами для праворадикальних рухів, на її думку. "Традиційні домогосподарки" часто звинувачують фемінізм у труднощах, з якими стикаються сучасні жінки, такими як баланс між кар'єрою і сім'єю. Це, на думку Реш, підсилює ультраправі погляди на сімейні цінності та гендерні ролі, про що вона розповіла в інтерв'ю DW.
Ознайомтеся також: Від простих домогосподарок до канцлерок: як жінки Німеччини відстоювали свої права.
В Німеччині спостерігається збільшення числа жінок серед виборців правопопулістської та частково правоекстремістської партії "Альтернатива для Німеччини" (АдН), яка відзначається своєю консервативною позицією щодо сімейних і гендерних питань. Хоча основну підтримку партії надають чоловіки, опитування, проведене німецьким телеканалом RTL, показало, що 15% жінок у віковій категорії від 30 до 44 років також виявляють симпатію до цієї політичної сили.
Образи, які використовуються в кампаніях АдН, відображають уявлення про "традиційних жінок-домогосподарок". Наприклад, в одному з постів у Instagram АдН порівнює "сучасних феміністок" з "традиційними жінками", використовуючи стереотипи про привабливість, вибір професії та цінності.
Напередодні президентських виборів у Сполучених Штатах спостерігається відновлення традиційних уявлень про гендерні ролі, що різко суперечить образу Камали Гарріс, кандидатки від Демократичної партії. Вона стала першою жінкою на посаді віцепрезидента США і втілює нове сприйняття жіночої ідентичності. Гарріс зосереджена на розвитку кар'єри, не має власних дітей, проте активно бере участь у вихованні двох пасинків.
Кандидат у віцепрезиденти від республіканців Джеймс Девід Венс робив суперечливі заяви про те, що жінки повинні віддавати перевагу вихованню дітей, а не кар'єрі. Кандидатура Гарріс ставить ці традиційні очікування під питання, підкреслює Вейд.
Цей контраст перетворює ці вибори на важливий етап у розумінні того, що насправді хоче наступне покоління жінок, зокрема, свободи жити у відповідності зі своїми уявленнями та переконаннями.