Спеціальні підрозділи ГУР Міністерства оборони України в боротьбі з російським терором: Хто і яким чином забезпечить безпеку транспортного коридору в Чорному морі?
Удар по Чорноморському порту - найкривавіший злочин росіян.
9 жовтня 2024 року, близько 20:00, Росія здійснила ракетну атаку на порт Чорноморськ в Одеській області, використовуючи балістичні ракети. Внаслідок цього удару загинуло 8 осіб, а 9 отримали поранення, з яких 5 були важкими. Всі постраждалі та загиблі були працівниками порту Чорноморська. Це була безпрецедентна втрата для портів "великої Одеси" внаслідок ракетного обстрілу.
Під час атаки ушкоджень зазнало цивільне судно під прапором Панами - контейнеровоз "Shui Spirit", яке розвантажувалося в Чорноморську. "Shui Spirit" - це вже 3-тє іноземне судно, атаковане Росією в Україні за останні чотири дні.
На удари по суднах та портах відреагували в ЄС. Речник Євросоюзу Петер Стано, заявив, що Росія збільшила атаки на цивільні судна в Чорному морі. Він відзначив, що протягом тижня балістичними ракетами були вражені 2 судна, один - з Панами, другий - з Палау, також напередодні було атаковане судно з Сент-Кітс і Невіс, минулого місяця Росія бомбардувала судно з зерном для Єгипту, у перед тим - судно з Туреччини.
"Всі ці дії є кричущим порушенням міжнародного права і мають бути припинені негайно. Це доводить, що Росія налаштована і далі робити їжу своєю зброєю, наражаючи на ризик мільйони людей не в Україні чи Європі, - а вразливих людей в Азії та Африці. І це - путінська відповідь тим, хто каже, що мир із Путіним можливий", - наголосив речник ЄС.
Росія-агресор цілеспрямовано атакує морський транспортний коридор України, який, за даними Адміністрації морських портів України, лише за 9 місяців 2024 року перевалив 74 млн тон вантажів (з них 46,3 млн тон - зернові). Для порівняння - за 9 місяців минулого 2023 року загальна перевалка була майже вдвічі меншою - 41,1 млн тон. Процес розвитку морського коридору - очевидний.
"Україна продовжує виконувати роль гарантів продовольчої безпеки на глобальному рівні. Тому критично важливо зупинити цю практику терору, забезпечивши належну кількість озброєння, протиповітряну оборону, активну дипломатію, санкції та відповідальність за кожен воєнний злочин", - підкреслив Олексій Кулеба, міністр розвитку громад та територій України.
Функціонування та розширення транспортного коридору в Чорному морі - це наслідок наших морських перемог над ворогом. Коли зусиллями, зокрема, і Головного управління розвідки Міністерства оборони України росіян було фактично витіснено з західної частини Чорномор'я.
Єдине, що наразі залишається у розпорядженні російських загарбників, - це терор з повітря за допомогою ракет і дронів. Балістична ракета "Іскандер" мчить над морем з неймовірною швидкістю, і мешканці портів не мають змоги вчасно знайти притулок.
Від початку функціонування транспортного коридору в Чорному морі, агресор здійснив атаки на більше ніж 20 цивільних суден. Росія прагне залякати міжнародний транспортний сектор, щоб стримати його від використання маршрутів, пов'язаних з Україною.
Замість цього, Україна здійснила атаку на російське цивільне судно лише один раз — у вересні 2023 року. Тоді наші морські дрони в районі Керченського мосту завдали удару по російському нафтовому танкеру SIG, який на момент нападу був порожнім, що означає, що небезпеки забруднення Чорного моря не існувало. Ця акція мала символічний характер — вона продемонструвала, на що здатна Україна та її Збройні сили в морських операціях.
Нині росіяни фактично змушують наші спецпідрозділи морських дронів почати симетрично полювати за їхніми цивільними суднами та різними вантажами військового та напіввійськового призначення.
Якщо російський морський терор триватиме, ураження цивільних суден противника може стати останнім засобом українських Сил оборони для зупинки транспорту, що перевозить "екологічні" вантажі.
Представник Європейського Союзу Петер Стано закликав усі нації світу виступити проти російських нападів на свободу мореплавства та глобальну продовольчу безпеку. "Ми також закликаємо їх звернутися до Росії та чинити на неї тиск, щоб вона терміново зупинила ці атаки і свою незаконну агресію проти України", - зазначив він під час прес-конференції.
Як зупинити російський терор? Чи симетричні дії у відповідь зможуть примусити Росію відмовитися від тактики морського терору?
Представники ГУР МОУ неодноразово заявляли, що удари по російських нафтових танкерах можуть призвести до екологічної катастрофи в Чорному морі. Але, - є альтернатива.
Росія водить по Чорному морю величезну кількість балкерного флоту з зерном. Більше того, - вона водить ці судна з краденим українським зерном з окупованих українських територій. І водить його суднами, які належать саме російським власникам та компаніям. Саме вони цілком можуть стати законною ціллю для українських Сил оборони.
Не так давно прем'єр-міністр України Денис Шмигаль повідомив, що за весь 2024 рік російські загарбники вивезли понад 180 тисяч тонн незаконно вкраденого українського зерна через порт Маріуполя, який перебуває під їх контролем. Крім того, в окупованому Севастополі також функціонує термінал, призначений для перевалки цього вкраденого зерна, що використовується для балкерного флоту.
"Водночас Росія і далі використовує продовольство як елемент агресії. Лише через порт Маріуполя цього року ворог вивіз понад 180 тисяч тонн украденого українського зерна. Безумовно, російський економічний терор буде одним із напрямків у роботі спеціального трибуналу щодо злочину агресії РФ проти України", - заявив Денис Шмигаль.
До сьогодні українські сили оборони в Чорному морі зосереджували свої зусилля переважно на російських військових кораблях. Проте ворог систематично і безжально атакує цивільні судна, що прибувають до наших портів, а також екіпажі і працівників портів. Серед жертв є як українці, так і іноземці. Основним завданням цих атак є примусити власників суден відмовитися від використання українського морського транспортного коридору в цілому.
Якщо нова нахабна стратегія РФ щодо ракетних ударів по українських портах з метою знищення транспортного коридору у Чорному морі продовжиться, українські сили оборони можуть завдати низку симетричних ударів у відповідь.
Найуспішнішим українським спецпідрозділом щодо потоплення ворожих кораблів є Головне управління розвідки Міністерства оборони України. Найвідоміші у Світі морські дрони "Магура" ГУР МОУ мають досвід ліквідації кораблів окупаційного Чорноморського флоту і в портах біля причальних стінок, й у відкритому морі. Спецпризначенці української розвідки готові робити це, мають і тактику, і вміння, й оперативну майстерність.
Нещодавно в інформаційному просторі України почали активно обговорювати чутки про можливість передачі функцій управління спецпідрозділами, які використовують безпілотні літальні апарати, зокрема морськими, від Головного управління розвідки Міністерства оборони. Ситуація, що склалася через постійні обстріли українських портів, наочно показує, що такі ініціативи можуть серйозно знизити оборонні спроможності України в акваторії Чорного моря.
P.S. Подібні "ініціативи" можуть поставити під загрозу функціонування морського торгового коридору взагалі. Коридору, який Україна з таким трудом відвоювала силою на навичками своїх спецпризначенців.
Транспортний коридор у Чорному морі залишиться без охорони.